مقالات, پروفیل

لزوم استفاده از گالوانیزه در پنجره UPVC

گالوانیزه

 

درها و پنجره های ساختمان در معرض اثرات زیست محیطی عمدتاً فشار باد و باران و برف هستند و همچنین باید در برابر تغیرات گذر زمان  مقاومت کنند. در این میان، نیروی باد دلیل اصلی خم شدن میله‌ها و میله‌های پنجره‌ها و درها (مانند میله‌های متقاطع، میله‌های عمودی و پنجره‌ها) است و ایمن بودن درها و پنجره‌ها به توانایی آنها در مقاومت در برابر نیروی باد بستگی دارد.

همه این موارد بر اهمیت استفاده از پروفیل های تقویت کننده گالوانیزه در پنجره های یو پی وی سی تاکید می کند؛ زیرا این گالوانیزه است که از پروفیل UPVC محافظت میکند و به آن استحکام می بخشد. در صورت عدم استفاده از تقویت کننده گالوانیزه و یا استفاده از پروفیل های تقویت کننده با ضخامت ها و ابعاد غیراستاندارد، درب ها و پنجره ها از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبوده و عملکرد مناسبی نخواهند داشت و به اندازه مورد نیاز ایمن نخواهند بود.

اضافه کردن فولاد تقویت‌شده یا تقویت‌کننده فولادی در حفره پروفیل‌های پلاستیکی PVC زمانی رایج شد که استاندارد صنعت درب و پنجره فولادی تقویت شده با پلی وینیل کلراید (JG/T131-2000) در سال 2000 اعلام و اجرا شد که باید تقویت کننده فولادی در پروفیل UPVC نصب شود

 

دلایل استفاده از پروفیل های تقویت کننده گالوانیزه

خواص مکانیکی و استقامت پلاستیک های UPVCسخت به مراتب کمتر از فولاد، آلومینیوم است.  برای جبران این کاستی، ابعاد مقطع پروفیل های پی وی سی سفت و سخت که برای ساخت درب و پنجره استفاده می شود، بزرگتر از پروفیل های درب و پنجره فولادی و آلومینیومی طراحی شده است. و برای همین است که از گالونیزه برای اطمینان از استحکام پروفیل های UPVC استفاده میکنند. تقویت کننده های پروفیل که به عنوان گالوانیزه نیز شناخته می شوند، از فولاد با پوشش “روی” با ضخامت مناسب برای جلوگیری از زنگ زدگی ساخته شوند. دیگر ویژگی های گالوانیزه:

  • مقاومت در برابر فشار و نیرویی که ساختمان به درها و پنجره ها وارد می کند
  • مقاومت در برابر فشار باد و دیگر عوامل آب و هوایی روی پنجره ها، به ویژه در ساختمان های بلند
  • نقاومت در برابر انبساط/انقباض و تغیر فرم پنجره ها در شرایط مختلف آب و هوایی
  • تقویت و تثبیت اتصال پنجره به ساختمان
  • تحمل فشار ناشی از وزن شیشه بر روی پروفیل های UPVC

پروفیل های UPVC به عنوان “پنجره های تولید شده توسط پروفیل های فولادی گالوانیزه با پوشش های UPVC” تعریف می شود.

دلایل استفاده از پروفیل های تقویت کننده گالوانیزه

 

موارد کاربرد گالوانیزه

تمام بخش های اصلی پروفیل های UPVC مورد استفاده در پنجره ها باید با پروفیل تقویت شوند. این شامل چهارچوب پنجره ها، چهارچوب درها و لنگه های پنجره و در میشود؛ مهم نیست که طول هر تکه میله چقدر باشد، تا زمانی که با پیچ بسته شوند و اتصالات سخت افزاری روی میله های آنها نصب شود، تقویت کننده های فولادی باید نصب شود. بدون آرماتور فولادی، پیچ های خودکار فقط می توانند اتصالات سخت افزاری روی تک جداره پروفیل پی وی سی را ثابت کنند و به آسانی می توان پیچ ها را باز کرد که باعث میشود عملکرد پنجره پایین بیاید.

 

برای خرید و استعلام قیمت پروفیل گلد پی وی سی با ما تماس بگیرید .

نصب گالوانیزه

ضخامت ورق های فولادی گالوانیزه پروفیل های تقویت کننده با توجه به ابعاد یا ارتفاع نصب پنجره متفاوت است. طول گالوانیزه باید با توجه به الزامات در و پنجره بر روی مقاومت فشار باد ساختمان محاسبه شود. ابعاد پروفیل های تقویت کننده باید متناسب با ابعاد و هندسه پروفیل uPVC باشد و کل واحد را پوشش دهد.

 

محل نصب آرماتور فولادی عبارتند از:

تقویت کننده پروفیل باید به طور مداوم در امتداد طرفین درها و پنجره ها قرار گیرد. دیگر موارد نصب:

(1) هنگامی که طول جانبی قاب پنجره ≥ 1300 میلی متر (50 سری یا بیشتر) و ≥ 1000 میلی متر (50 سری یا کمتر) باشد.

(2) زمانی که طول پنجره جانبی ≥1200mm (50 سری یا بیشتر) و ≥900mm (50 سری) باشد.

(3) هنگامی که طول لنگه جانبی پنجره کشویی ≥1000mm (ضخامت پنجره ≥45mm)  و ≥900mm (ضخامت پنجره ≥25mm) باشد.

(4) هنگامی که طول جانبی قسمت پایینی لنگه کشویی ≥ 700 میلی متر است و محفظه بلبرینگ مستقیماً گرانش شیشه را تحمل نمی کند.

(5) هنگامی که طول پروفیل (میله های متقاطع، میله های عمودی و غیره) ≥900 میلی متر باشد.

الزامات فنی تقویت کننده فولادی

سطح تقویت کننده فولادی در فرایند گالوانیزه گرم (12 میکرومتر) است. حداقل ضخامت ورق های فولادی گالوانیزه برای تولید پروفیل های تقویت کننده باید 1.5 میلی متر باشد. برای اینکه تقویت کننده فولادی مقاومت در برابر زدودن زنگ زدگی یا تمیز کردن اسیدی داشته باشد، به جای استفاده از گالوانیزه گرم، دو لایه رنگ ضد زنگ اعمال می شود. تقویت کننده فولادی مورد استفاده برای درب و پنجره های مرغوب باید پس از گالوانیزه گرم و برش با لایه ای از رنگ ضد زنگ پوشانده شود.

 

طول تقویت کننده فولادی

پس از پردازش و شکل دهی آرماتور فولادی و عملیات سطحی، طول اولیه آن به طور کلی 6 متر است و همچنین مطابق با طول سفارش داده شده توسط کارخانه مونتاژ در و پنجره، به طوب 3 متر و 4.5 متر نیز تولید می شود. در بسته بندی و حمل و نقل آرماتورهای فولادی باید از تغییر شکل، زنگ زدگی، انقباض و انبساط و غیره جلوگیری شود. مقاطع گالوانیزه در داخل پروفیل های درب و پنجره UPVC یکی از مهمترین جنبه های این درب و پنجره ها می باشد. به طوری که بر اساس محاسبه بارهای وارد شده به پنجره در ساختمان، تمامی نیروها به مقاطع گالوانیزه وارد می شود و پروفیل های UPVC تنها به عنوان پوشش عمل می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *