مقالات

پنجره دوجداره ریلی یا کشویی چه ویژگی هایی دارد؟

بر کسی پوشیده نیست که درب ها و پنجره ها عنصری حیاتی در طراحی خانه هستند. آنها ارتباط ما با دنیای خارج هستند، نور طبیعی و جریان هوا را وارد میکنند و به زیبایی ساختمان کمک می کنند. یکی از انواع پنجره ها پنجره کشویی است، همانطور که از اسمش پیداست، این پنجره ها به صورت افقی یا عمودی می لغزند و نور طبیعی و هوای تازه را به داخل می آورند. معمولاً پنجره‌های کشویی پهن‌تر از ارتفاعشان هستند. آنها برای انواع فضاهای جمع و جور و باز عالی هستند.

پنجره دوجداره ریلی یا کشویی پنجره هایی هستند که استفاده زیادی در خانه های مدرن دارند و ظاهری شیک به فضای داخلی می دهند. در سیستم پنجره‌های کشویی UPVC، بازشو بر اساس ابعاد مورد نیاز شیشه‌های کشویی، به قسمت‌های مساوی تقسیم می‌شود، یک شیشه ثابت و پنجره‌های دیگر روی شیشه ثابت می‌چرخند. آنها در رنگ ها، طرح ها و مواد مختلف موجود هستند.

انواع پنجره کشویی

کشویی دو صفحه ای رایج ترین نوع پنجره کشویی است. دارای دو پنل است که در آن یکی یا هر دو پنل به چپ و راست می لغزند تا اجازه تهویه به اتاق را بدهد. لنگه پنجره کشویی، در این نوع، عریض تر از نوار لغزنده دو پنل است، بنابراین نمای بیشتری از مناظر بیرونی ارائه می دهد. نوار لغزنده سه پنل دارای پنل میانی ثابت است، در حالی که دو پنل جانبی دیگر به وسط می کشند تا پنجره باز و بسته شود. پنجره کشویی همچنین به صورت عمودی به سمت بالا یا پایین هم میتواند باز شود.

 

نحوه کار کردن و مزایا و معایب

پنجره کشویی به دلیل شکل ساده و سهولت استفاده محبوب هستند. برای باز یا بستن آن، لنگه ها با کمی فشار در امتداد یک مسیر افقی به جلو و عقب می لغزند. بسته به نوع آن، یک یا هر دو صفحه ممکن است متحرک باشند. مکانیزم جالبی که به لنگه ها اجازه می دهد تا باز و بسته شود. یک مارپیچ باز با یک مرکز توخالی و طولی، یک روتور برای چرخاندن مارپیچ باز در اطراف مرکز آن، و یک دستگاه جفت کننده برای اتصال مارپیچ باز به یک لنگه، همه بخشی از مکانیزم هستند.

مزایای پنجره های کشویی عبارتند از:

این نوع از پنجره نسبت به مدل های دیگر مقرون به صرفه است و نصب آسانی دارد. و مهم ترین مزیت آن تعمیر و نگهداری کم آن و موجود بودن در انواع اندازه ها است. این نوع پنجره برای همه نوع فضا مناسب بوده و مناسب معماری کلاسیک و مدرن است. پنجره دوجداره کشویی از لحاظ حفظ انرژی کارآمد و بادوام است. استفاده از آن در فضاهای کوچک که دسترسی دشوار است، مزیت زیادی دارد. یک مزیت دیگر این نوع پنجره ها این است که می توان انواع پرده ها و کرکره ها را بدون اینکه با چارچوب پنجره تداخلی داشته باشد نصب کرد.

پنجره های کشویی می توانند با پوشش پودری ساخته شده از آلومینیوم باشند. انواع مختلفی از شیشه های کم تابش (Low-E) شبیه شیشه را می توان برای شیشه های پنجره استفاده کرد. همچنین این پنجره به بهره وری انرژی فضای داخلی کمک می کند  قفل آن باعث میشود که پنجره کیپ شود.

معایب پنجره های کشویی

در صورت درست رگلاژ نشدن، این نوع از پنجره مستعد نشت حرارت، صوت و همچنین گرد و غبار است. دلیل آن هم عدم وجود فشار جهت وکیوم بین لنگه و فریم است. البته به طور کلی پنجره های کشویی 30 درصد کمتر از بازشو های تک حالته و دو حالته عایق هستند.

 به دلیل تماس مداوم با شرایط جوی نیازمند تمیز کردن مداوم است. تمیز کردن طرف بیرونی پنجره ها (به ویژه در طبقات بالا) می تواند چالش برانگیز باشد، به صورتیکه شاید مجبور شوید قاب پنجره را از جا بکنید و بعد تمیز کاری کنید.  در ضمن امکان اجرا این بازشو در ارتفاع های بزرگ به دلیل عدم مقاومت ریل ها و غلتک های پنجره های کشویی، وجود ندارد.

 

یراق آلات پنجره کشویی

تک تک قطعات و یراق آلات پنجره به نوبه خود مهم هستند، استفاده از یراق آلات با کیفیت در نهایت به طول عمره پنجره شما اضافه میکند.

اسپانیولیت

اصلی ترین قسمت یراق آلات پنجره های کشویی اسپانیولیت میباشد. این یراق برای قاب های پنجره با ارتفاع متفاوت تولید شده است. حتما باید اسپانیولیت با ارتفاع مورد نظر هماهنگ باشد تا قاب بازشو در دراز مدت دچار مشکل نگردد.

غلتک کشویی

غلتک نیز قطعه مهمی است زیرا که باید میزان بار نسبتا زیادی تحمل کند. این قطعه دارای مدل های مختلفی از نظر نوع و جنس غلتک، برنجی یا پلاستیکی و یا تک ریل یا جفت ریل میباشد.

زاماک کشویی

زاماک با آلیاژ آلومینیوم و مس ساخته شده و برای کیپ کردن و قفل کردن قاب ها استفاده می شود.

ویژگی های پنجره های کشویی

نماهای بدون مانع: این پنجره ها منظره باز و زیبایی از فضای بیرون ارائه می دهند که یکی از بهترین ویژگی های آن است. این پنجره ها همچنین معمولاً پهن تر از قدشان هستند و ظاهری شیک به فضا می دهند. استفاده از پنجره های کشویی باعث میشود خانه بزرگتر و دلبازتر به نظر برسد.

آفتاب و تهویه: پنجره های کشویی اغلب از نظر اندازه بزرگتر هستند زیرا برای پوشش یک سطح بزرگ استفاده می شوند. در نتیجه قادر خواهید بود نور طبیعی و هوای تازه زیادی را به داخل راه دهید. این نوع از پنجره برای تهویه هوا یکی از بهترین ها است.

سهولت کارکردی: به دلیل طراحی اولیه آنها، به طور کلی با وجود اندازه بزرگ، کار کردن با آن ها نسبتاً آسان تر است. با کمی فشار لنگه ها به چپ یا راست سر میخورند. آنها همچنین برای مناطقی که دسترسی محدودی دارند مانند راه پله ها و راهروهای باریک ایده آل هستند.

سخن آخر

پنجره های کشویی برای طیف وسیعی از طراحی ها و معماری ها مناسب هستند. اگر مساحت بزرگی دارید، یک پنجره کشویی میتواند نوردهی و تهویه هوای فوق العاده ای به فضا دهد. این نوع پنجره ها در فضاهایی مانند اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری و همچنین مکان هایی که نیاز به نور طبیعی بیشتری دارند، مانند آشپزخانه، گزینه بسیار کاربردی و خوبی هستند. این نوع پنجره ظاهری ساده دارد که میتواند هم برای خانه های مدرن مناسب باشد و هم برای خانه های کلاسیک. به طور کلی پنجره های کشویی برای مناطقی با آب و هوای معتدل گزینه ایده آلی هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *