مقالات

انواع بازشو در و پنجره و ویژگی ها

 

اگر تا به حال دقت کرده باشید امروزه در اکثر پروژه های ساختمانی از درب و پنجره های دوجداره استفاده میشود. جدا از این که در ایران استفاده از در و پنجره دوجداره اجباری است؛ در و پنجره های دوجداره با حفظ حرارتی در انرژی صرفه جویی می کنند و عایق صوتی بسیار خوبی هستند. این درب و پنجره ها مانند هر چیز دیگری انواع مختلفی دارند و هر یک از آنها ویژگی مختص به خود را دارد. انتخاب درست پنجره برای یک خانه بسیار مهم است چون پنجره های یک خانه در در زیبایی و جذابیت آن تاثیر زیادی میگذارد. یکی از بزرگترین تفاوت ها بین در و پنجره ها، باز شو آن است. بازشو در میزان ورود نور طبیعی و تهویه هوا تاثیر زیادی میگذارد پس باید متناسب با محل و کاربری درب و پنجره انتخاب شود.

بررسی  انواع بازشو درب و پنجره ها

 بازشو تک حالته :

این حالت بازشو پنجره به صورت یک جهت و در یک زاویه مشخص  باز میشود. پنجره تک حالته از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و میتواند به صورت افقی یا عمودی باز شود. بازشوی پنجره به قاب پنجره متصل است یعنی پس از بسته شدن، پنجره در برابر اتلاف انرژی و ورود آلودگی عایق حداکثری میشود . بعضی از طراحان ساختمان با کنارهم قرار دادن لنگه های بازشو و لنگه های ثابت ترکیب های جذابی درست میکنند، که باعث تهویه هوای مناسب تر نیز میشود.

بهترین گزینه برای استفاده از این مدل از بازشو ها مکان هایی است که هیچ مانعی مقابلشان نباشد. یعنی وسایلی از قبیل پرده، وسایل منزل و غیره نباید در مسیر حرکت این بازشو باشند. از مدل پایین بازشو پنجره تک حالته بیشتر در سرویس‌های بهداشتی، حمام، راه پله‌ها، پارکینگ ها و نورگیر‌ها قابل استفاده می باشند. زیرا برای این مکان ها تهویه هوای مداوم نیاز است و میتوان درب و پنجره را به حالت مورب به صورت طولانی مدت باز نگه داشت. هرچند از این مدل می توان برای مکان هایی استفاده کرد که نیازی به تهویه در زمانی طولانی ندارند.

برای خرید پروفیل واناوین با دفاتر ما تماس بگیرید

دو حالته  (Tilt & Turn) 

مشخصه این حالت از پنجره این است که دو حالت باز شدن دارد. باز شدن بر روی دو محور عمودی و افقی با استفاده از یک دستگیره انجام میشود. این نوع از پنجره مانند دیگر انواع دوجداره ها عایق  گرد و غبار، آلودگی هوا و صداست. در این مدل بازشو عمودی به شما امکان می دهد بدون جابجایی پرده از جریان هوای بیرون استفاده کنید. همچنین سیستم حرکتی متصل به هم، امکان باز شدن از اطراف را نیز میدهد. مدل بازشو دو حالته از مدل تک حالته گرانتر است ولی به دلیل کارکرد بالا یکی از پرکاربرد ترین نوع بازشو های درب و پنجره است.

برای خرید پروفیل رویال وین با نمایندگان ما در سراسر کشور تماس بگیرید

پنجره های کشویی (sliding):

پنجره های کشویی یکی از پرکاربردترین انواع پنجره هستند. در پنجره کشویی از نوع خاصی از پروفیل که بصورت کشویی بوده استفاده می شود. نوع عملکرد آن بطوریست که یک لنگه ثابت شده و لنگه ی دیگر در همان جای بر روی ریل از چپ به راست یا بالعکس حرکت می کند تا روی لنگه ثابت قرار بگیرد. لنگه متحرک توسط یراق آلات از همه طرف قفل شده و کاملا عایق است. البته عایق بودن این مدل از دیگر محصولات مقداری کم تر است و برای مناطقی که آلودگی صوتی یا گرد و غبار زیادی دارند مناسب نیست.

 

 از این مدل بازشو برای  مکان هایی استفاده میکنیم که میخواهیم در و پنجره کشویی در ابعاد خیلی بزرگ داشته باشیم و از شیشه های خیلی بزرگ استفاده کنیم. درب و پنجره های کشویی نسبت به لولایی قیمت بیشتری دارند ولی از مدل های خاص مانند فولکس واگنی ارزانترند.

نوع باز و بسته شدن این پنجره ها همانند باز و بسته شدن دستگاه آکاردئون می باشد

پنجره های آکاردئونی (folding):

نوع باز و بسته شدن این پنجره ها همانند باز و بسته شدن دستگاه آکاردئون می باشد. به عبارتی لنگه ها به صورت لولایی و در یک سمت از چارچوب درب یا پنجره قرار می گیرند. در این مدل حرکت لنگه ها توسط ریل هایی که به صورت افقی در بالا و پایین درب و پنجره نصب می گردند، انجام می شود.

از مدل آکاردئونی برای مکان هایی استفاده می شود که به یک درب و یا دهانه ی بزرگ برای رفت وآمد نیاز باشد. البته از این مدل برای حیاط های بزرگ هم استفاده میشود. از لحاظ اقتصادی این مدل بسیار پر هزینه است و برای استفاده در مکان های کوچک توصیه نمی گردد. پنجره آکاردئونی برای استفاده در ویلا ها بسیار مناسب است، زیرا نمای بیرونی زیبایی دارد و با معماری خاص بیشتر ویلا ها هماهنگی بسیار خوبی دارد. پنجره های آکاردئونی در مقابل اتلاف انرژی و آلودگی صوتی عملکردی فوق العاده دارند.

برای استعلام قیمت پروفیل گلد پی وی سی با نمایندگان ما در سراسر کشور تماس بگیرید

پنجره های فولکس واگنی (Tilt & slid):

سیستم عملکرد این پنجره ها بسیار جذاب است. به شکلی که یک لنگه بطور کاملا از فرم جدا شده و با جک های مخصوص، چند سانتی متر به داخل می آید و در جهت چپ یا راست، بر روی ریل تعبیه شده در بالا و پایین فریم حرکت کرده و بر روی لنگه ثابت قرار می گیرد. حرکت این نوع از پنجره  هیچ گونه مشکلی برای وسایل های موجود در محیط ندارد. به دلیل اینکه پنجره های فولکس واگنی زیبایی و عایق بندی بهتری نسبت به پنجره کشویی دارند و البته برای فضاهای کوچک بسیار مناسبند، کار با آن ها گرانتر از بقیه مدل ها در می آید.

در این نوع در و پنجره ها باز و بسته شدن به صورت زاویه 180 درجه چرخش روی لنگه است

 

پنجره های محوری (pivot windows):

پنجره های محوری ساختاری مدرن و جالب دارند. در این نوع در و پنجره ها باز و بسته شدن به صورت زاویه 180 درجه چرخش روی لنگه است که دسترسی آسانی به نمای خارجی پنجره به وجود می آورد. این مسئله برای نظافت در و پنجره نکته مثبتی می باشد.

این نوع از درب و پنجره تهویه  هوای بسیار خوبی فراهم میکند. در نتیجه برای استفاده در مکان هایی که نیاز به تهویه ویژه دارند بسیار ایده آل می باشد. سیستم عملکرد پنجره های محوری به این صورت است که هوای راکد از بالا خارج شده و هوای تازه از پایین وارد می شود.

 

کلام آخر

درب و پنجره های دوجداره دنیای گسترده ای دارند. شاید قبلا فکر نمیکردید که انتخاب درب و پنجره نیازمند تحقیق و تفحص چندانی باشد اما این مسئله می تواند در نمای بیرونی و استفاده داخلی بسیار موثر باشد. در این مقاله به شما اطلاعات لازم راجب هر نوعی از درب و پنجره داده شد. حالا می توانید با توجه به شرایط و سلیقه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *