پنجره UPVC, مقالات

عایق بندی بهینه در و پنجره های دوجداره

عایق بندی بهینه در و پنجره

وقتی بحث به عایق بندی پنجره ها می رسد، هیچ درزگیری پنجره، فیلم پلاستیکی، پرده های حرارتی یا هر ترفند دیگری نمی تواند جای یک پروفیل و شیشه های دوجداره با کیفیت را بگیرد. آنچه همه متخصصان پنجره می دانند این است که شیشه دوجداره بهترین راه برای عایق بندی پنجره ها در فصل سرما و یا در برابر آلودگی صوتی است. برای بسیاری از خانوارها، نصب شیشه دوجداره، به دلیل عایق حرارتی بود، به معنای هزینه کمتر انرژی و خانه گرمتر است. در اینجا، ما برخی از عناصر فنی تر شیشه های دوجداره را توضیح می دهیم. تا مطمئن شویم که بهترین نوع شیشه دوجداره را برای خانه خود انتخاب می کنید.

 

عایق بندی در شیشه دوجداره چقدر موثر است؟

شیشه دوجداره یک انقلاب در صنعت ساختمان سازی محسوب می شود و دلیل آن هم مزایای زیادی است که دارد:
هوای گرم را در داخل نگه می دارد، به این معنی که خانه شما گرمایش بهتری دارد. این منجر به قبوض ارزان‌تر انرژی می‌شود.
از سر و صدا جلوگیری می کند
احتمال ایجاد میعان و بخار گرفتگی را روی پنجره را کاهش میدهد. این باعث میشود پنجره ها یخ نزنند و هزینه تعمیرات کم شود.
امنیت را افزایش می دهد شکستن شیشه های دو جداره دشوارتر از شیشه های تک جداره است.
لازم به ذکر است که کارایی پنجره های دوجداره به کیفیت تولید و برند آن بستگی دارد. کارآمدترین شیشه دوجداره، گاز آرگون بین شیشه هایش دارد و برای عایق بندی بهتر، شیشه های رفلکسی برای بازتاب نور دارد.

اجزای پنجره دوجداره

یک واحد پنجره دو جداره دارای 6 جزء اصلی است: دوجداره شیشه، آب بند اولیه، درزگیر ثانویه، حفره و میله فاصله. علاوه بر این ها، اغلب یک ماده خشک کننده بین شیشه ها وجود دارد تا رطوبت را جذب کند و از تشکیل بخار بین آنها جلوگیری کند. شیشه های پنجره دوجداره می توانند شفاف، دودی یا رفلکسی باشند یا ترکیبی از هر دو باشند که این حالت بسیار توصیه می شود. هدف از پوشش های مات یا رفلکسی جلوگیری از گرم شدن اتاق توسط خورشید یا کاهش نور ورودی است.

پنجره های دوجداره UPVC، با داشتن ساختار نارسانا عایق حرارتی و صوتی ایجاد می کنند.

عوامل موثر در عایق بندی بهینه پنجره های دوجداره

جنس پروفیل
معمولا قاب های پنجره دو جداره از چوب، آلومینیوم یا یو پی وی سی (پلی وینیل کلراید غیر پلاستیکی) ساخته می شوند. انتخاب پروفیل مناسب ضروری است، زیرا تا 30٪ بر عایق بندی بهینه پنجره دوجداره تاثیر می گذارد.
پروفیل آلومینیومی
پروفیل های آلومینیومی عمدتاً به دلیل قیمت بالا و عایق بندی کمتری که دارند برای مناطق سردسیر مناسب نیستند. با این وجود، آنها در طی سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده اند. پروفیل آلومینیومی ترمال بریک با داشتن هسته داخلی نارسانا در برابر انتقال گرمایی، مانع خوبی است. این پروفیل ها همچنین مزایای قابل توجهی دیگری نیز دارند: آنها مستحکم، ایمن، و زیبا هستند. در کنار ظرافت و زیبایی که دارند، پروفیل های آلومینیومی نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند و برای مدت بسیار طولانی دوام می آورند.

پروفیل های UPVC

UPVC پرکاربردترین متریال در ساخت پروفیل پنجره های دوجداره است. این به این دلیل است که قاب های UPVC معمولاً کم هزینه ترین و در عین حال کار آمد ترین گزینه هستند. از طرف دیگر، پروفیل آلومینیومی و چوبی نسبت به UPVC گران تر هستند در حالی که کارایی بیشتری ندارند. یکی از بزرگترین مزیت ها UPVC این است که به نگهداری بسیار کمی نیاز دارد. علاوه بر این، پروفیل ‌های یو پی وی سی در رنگ‌ها و پوشش‌های مختلفی تولید می‌شوند.

شیشه های دوجداره از خروج گرما از خانه و نفوذ هوای سرد به داخل جلوگیری می کند.

انواع پروفیل های UPVC

پروفیل UPVC برای اینکه بهترین عملکرد و کارایی را داشته باشد باید ساخت یک برند معتبر و با کیفیت باشد. در حال حاضر تولید کننده های بسیاری پروفیل در و پنجره UPVC می سازند ولی اینکه کدام از آنها بهتر است سوال اصلی است. به طور کلی ضخامت دیواره های پروفیل و تعداد حفره های آن، دو مورد از عوامل نشان دهنده کیفیت یک پروفیل UPVC است. پروفیل UPVC واناوین با داشتن پنج حفره و ضخامت دیواره حدودا 3 میلیمتر یکی از باکیفیت ترین پروفیل های UPVC موجود در بازار است.

لازم به ذکر است که تعدادی از تولید کنندگان برای این که محصولات را قابل استفاده برای عموم مردم کنند، پروفیل های اقتصادی تولید میکنند. پروفیل رویال وین یکی از این پروفیل های اقتصادی است. داشتن چهار حفره و ضخامت دیواره حدود 2 میلیمتر بر عایق بندی این نوع پنجره ها تاثیر زیادی نمی گذارد، و این پروفیل همچنان در برابر هدر رفت انرژی و نفوذ رطوبت بهترین عملکرد را دارد؛ ولی از لحاظ اقتصادی نسبت به واناوین مقرون به صرفه تر است.
علاوه بر این ها، تعداد حفره های یک پروفیل در مقاومت آن در برابر آلودگی صوتی تاثیر میگذارد. حفره ها مانع انتقال صورتی میشوند. پروفیل واناوین با داشتن پنج حفره، عایق بهتری نسبت به رویال وین در برابر ورود و خروج صدا است.
تاثیر میله های فاصله دهنده در عایق بندی شیشه های دوجداره
میله فاصله دهنده یا اسپیسر یک ساختار توخالی یکپارچه است که برای جدا کردن دو شیشه در پنجره دوجداره استفاده می شود. میله اسپیسر یک عنصر ضروری در واحد پنجره های دو جداره است و معمولاً از آلومینیوم یا مواد نارسانا گرما ساخته می شود. در حال حاضر اسپیسر های آلومینیومی بیشترین استفاده را دارند زیرا ارزان، سبک، انعطاف پذیر و قوی هستند. با این حال، فاصله دهنده های نارسانا گرما برای عایق بندی بهترند.

تاثیر مدل پنجره در عایق بندی بهینه

پنجره ها سبک ها و مدل های مختلفی دارند ولی به طور کلی، پنجره‌های بزرگ یه عضو جدایی ناپذیر در اکثر خانه های مدرن محسوب می شوند. میتوان گفت که پنجره ها به دو مدل کشویی و لولایی تقسیم می شوند، و هر کدام از این ها زیر شاخه هایی دارند. پنجره های لولایی از نظر عایق بندی از پنجره های کشویی معمولی کارآمد تر هستند؛ البته این را هم باید اضافه کرد که پنجره های لیفت اند اسلاید عایق گرمایی بسیار خوبی هستند و رقیب پنجره های لولایی در این زمینه محسوب می شوند. در مجموع در مناطقی که گرد و غبار زیاد است یا مناطق سردسیر پنجره های لولایی گزینه مناسب تری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *