مقالات

ساخت گلخانه با پروفیل  UPVC

گلخانه با پروفیل  UPVC

 

گلخانه محیطی است که دیوار ها وسقف آن از شیشه ساخته می شود تا گیاهان بتوانند در آن رشد کنند. گلخانه ها همیشه جزو محبوب ترین و زیباترین قسمت های هر خانه بوده اند. در طول سالیان متمادی سبک ها و متریال های زیادی برای ساخت گلخانه به بازار معرفی شده اند اما مقاوم ترین و مناسب ترین این مواد ها UPVC است. گلخانه های UPVC اغلب با آلومینیوم مقایسه می شوند. اگرچه هر دو دارای مزایای برجسته ای هستند، اما UPVC هزینه کمتری دارد و عایق بندی آن عملکرد بهتری ارائه میدهد.

یکی از مواردی که باعث می شود در و پنجره های یو پی وی سی سازگار با محیط زیست باشند، این واقعیت است که مواد کاملا قابل بازیافت هستند. همچنین بر خلاف سازه های چوبی یا آلومینیومی، یو پی وی سی نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد.

گلخانه با پروفیل  UPVC

 

گلخانه چیست؟

گلخانه، ساختمانی است که برای محافظت از گیاهان حساس یا خارج از فصل در برابر سرما یا گرمای بیش از حد طراحی شده است. در قرن هفدهم، گلخانه‌ها پناهگاه‌های معمولی آجری یا چوبی و برخی وسایل گرمایشی بودند. با ارزان‌تر شدن شیشه و در دسترس قرار گرفتن اشکال پیچیده‌تر گرمایش، گلخانه به ساختاری سقف‌دار و دیواره‌دار تبدیل شد که از شیشه با حداقل اسکلت چوبی یا فلزی ساخته شده بود.

 گلخانه مدرن معمولاً یک ساختار قاب شیشه ای یا پلاستیکی از جنس UPVC است که برای تولید میوه ها، سبزیجات، گل ها و هر گونه گیاه دیگری که به شرایط دمایی خاصی نیاز دارد استفاده می شود. اشکال اصلی سازه عبارتند از گلخانه دهانه ای که دارای سقف دو شیب یا A شکل است و گلخانه کج که تنها یک شیب سقف دارد و به کناره ساختمان تکیه می دهد. گاهی اوقات دو یا چند گلخانه دهانه ای در کنار هم به هم متصل می شوند تا دیوارهای خارجی کمتری داشته باشند و در نتیجه هزینه های گرمایش کمتر می شود. گلخانه های بزرگ در کشاورزی و باغبانی و علم گیاه شناسی مهم هستند، در حالی که سازه های گلخانه ای کوچکتر معمولاً توسط علاقه مندان، کلکسیونرها و باغبان های خانگی استفاده می شود.

 

 امروزه بسیاری از محصولات خوراکی از گلخانه ها به دست می آیند.

تاریخچه گلخانه

ایده رشد گیاهان در مناطق تحت کنترل محیط زیست از زمان رومیان وجود داشته است. امپراتور روم تیبریوس روزانه سبزی خیار مانندی می خورد که باغبانان رومی با استفاده از روش‌های مصنوعی (مشابه سیستم گلخانه‌ای) تولید میکردند تا هر روز از سال آن را در دسترس داشته باشند. آن ها خیارها را در گاری های چرخدار می کاشتند که هر روز در زیر نور خورشید قرار می گرفتند و سپس برای گرم نگه داشتن، آنها در شب به فضای بسته می بردند.

دوران طلایی گلخانه در انگلستان و در دوران ویکتوریا بود، جایی که بزرگترین گلخانه‌هایی که تاکنون تصور شده بود ساخته شدند. این گلخانه ها که ارتفاع کافی برای درختان بزرگ داشتند اغلب نخل خانه نامیده می شدند. در اواسط قرن نوزدهم، گلخانه از یک فضای پناهگاه مانند محدود، به یک محیط کنترل شده تبدیل شد که با نیازهای گیاهان خاص سازگار بود. محبوبیت و در دسترس بودن گیاهان عجیب و غریب در قرن نوزدهم منجر به افزایش گسترده فرهنگ گلخانه ای در انگلستان و جاهای دیگر شد.

 

متغیر های ساخت گلخانه

جنس پروفیل- جنس پروفیل گلخانه میتواند از آلومینیوم، آهن، UPVC و یا مواد دیگری باشد.

نوع بازشو درب – کشویی، لولایی، درب فرانسوی، درب آکاردئونی

رنگ‌های پنجره – انتخاب گسترده‌ای از رنگ‌ها و سبک ها در انواع مختلف پروفیل وجود دارد. پروفیل UPVC با روکش لمینت می تواند رنگ های متنوعی داشته باشد.

امنیت- با وجود قفل های متنوع و شیشه های مقاوم امنیت گلخانه به بهترین شکل تامین میشود.

شیشه – انتخاب گسترده ای از گزینه های شیشه مانند رفلکسی، مات، هوشمند و تزئینی موجود است که مناسب اکثر پروژه‌ها هستند

حفظ حرارت برای عملکرد موثر و کنترل شده گلخانه مهم است

برای سفارش انواع پروفیل واناوین با ما تماس بگیرید .

مزیت های UPVC در ساخت گلخانه

عایق بهتر

سازه های گلخانه ای از نیروی خورشید برای گرم کردن فضا استفاده می کنند و امکان رشد را فراهم می کنند. اگر متریالی گرما را حفظ نکند، تقریباً بی فایده است. اگرچه شیشه به سرعت گرم و سرد می شود، اما گرما را برای مدت طولانی در خود نگه نمی دارد. در نتیجه، این می تواند برای گیاهان، مانند گیاهان گرمسیری، در ماه های سردتر کشنده باشد. گلخانه های UPVC که خود عایق حرارتی هستند، از شیشه دو جداره نیز ساخته می شوند که ار انتقال گرمایی جلوگیری میکند. در طراحی این سازه ها، گاز نجیب فاصله بین شیشه را پر می کند که باعث میشود پنجره به نگهدارنده گرما و عایق بسیار بهتری تبدیل شود. UPVC در کنار حفظ گرما، یک عایق صوتی عالی نیز می باشد. بنابراین، اگر به دنبال محیطی آرام برای گیاهان هستید، UPVC بهترین گزینه است.

ماندگاری بیشتر

UPVC تقریباً نشکن است. دوام آن مزیت بسیار مهمی است زیرا این سازه می تواند در طول آب و هوای سخت در برابر نیرو های شدید مقاومت کند و طول عمر زیادی داشته باشد. همچنین این ماده در طول زمان پوسیده یا خورده نمیشود.

مقاوم در برابر شکستگی

اتفاقات و حوادث ناگوار غیرمترقبه پیش می آیند. بنابراین، داشتن ساختاری با سقف و دیوارهای مستحکم بسیار مهم است. شرایط آب و هوایی و عناصری مانند تگرگ و باد می توانند به سادگی به گلخانه آسیب بزند، اما UPVC ماده محکمی است که در برابر سخت ترین شرایط جوی مقاومت می کند.

تعمیر و نگهداری کم

گلخانه های UPVC ، نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند. اما این بدان معنا نیست کلا نیازی به نگهداری نیست بلکه فقط باید آن را در صورت لزوم تمیز کنید. تمیز کردن UPVC به سادگی و با استفاده از پارچه تمیز و ماده شوینده صورت میگرد.

انتشار نور

UPVC و شیشه مخصوص برای محافظت از گیاهان در برابر اشعه های UV خشن ضروری هستند، زیرا در برابر این اشعه مخرب مقاوم هستند.  همچنین پروفیل UPVC با ظرافتی که در طراحی دارد به شما امکان داشتن بیشترین سطح شفاف را میدهد، که این به گیاهان زیبای شما تمام نور خورشیدی را که نیاز دارند می دهد.  

با افزایش نوردهی، گیاهان میتوانند سبز بمانند و رشد بیشتری داشته باشند. در عین حال، این باعث صرفه جویی در زمان و هزینه گرمایشی می شود که ممکن است برای باغبانی گلخانه خود نیاز داشته باشید. این یک مزیت بزرگ نسبت به ساختمان های شیشه ای باغبانی سنتی است.

مقرون به صرفه

هزینه  گلخانه بسته به ابعاد و کیفیت مواد می تواند متفاوت باشد. اما UPVC ماده به نسبت ارزان نسبت به آلومینیوم است و به طور هزینه گلخانه UPVC مناسب تر از گلخانه آهنی یا آلومینیومی در می آید. شرکت تکنما پی وی سی پروفیل های گلخانه ای خود را تحت سه سری گلد یو پی وی سی، رویال وین و واناوین ارائه میدهد. واناوین با داشتن سطح مقطع بالاتر نسبت به گلد یو پی وی سی و رویال وین از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. به طور کلی هر سه این پروفیل ها میتوانند گزینه خوبی برای ساخت گلخانه باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *