مقالات, پنجره UPVC

علت تغییر رنگ پروفیل UPVC

علت تغییر رنگ برخی از پروفیل های UPVC

محبوبیت پنجره های به خاطر این است که، آنها علاوه بر محکم بودن، ماندگاری طولانی و مقرون به صرفه بودن، مزایای بی شماری از جمله عایق صوتی و حرارتی را به ارمغان می آورند.  این پنجره ها تقریباً به طور کامل بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند؛ و این یکی از کلیدهای موفقیت آنهاست.

اگر به دنبال خرید در و پنجره های UPVC هستید ممکن است با داستان های ترسناکی در مورد اینکه در طول زمان تغییر رنگ می دهند مواجه شده باشید. متاسفانه، پنجره های UPVC در برخی از شرایط به مرور زمان تغییر رنگ داده و در بسیاری از مواقع به رنگ زرد تبدیل می شوند.

 

دلیل زرد شدن برخی از پروفیل UPVC

محتمل ترین عامل زرد شدن، قرار گرفتن در معرض نور UV است. اگر پروفیل UPVC یا لمینت بی کیفیت استفاده کرده باشید متوجه خواهید شد که پنجره‌هایی که در معرض نور خورشیداند زرد شده اند ولی، آنهایی که نور خورشید دریافت نکردند یا خیلی کم دریافت کردند؛ زرد نیستند. UPVC در معرض نور UV خورشید به مرور زمان آسیب می بیند. اشعه ماوراء بنفش ترکیب UPVC را تجزیه میکند و یک واکنش شیمیایی ایجاد می کند که پلاستیک سفید سطح را زرد می کند.

جدای از نور خورشید، دلیل دیگر زردی و تغییر رنگ پنجره های  UPVC، مواد استفاده شده در ساخت آنها است. این واقعیت که  UPVC قابل بازیافت است باعث محبوبیت فوق العاده آن شده است. به خصوص که بیشتر مردم سعی می کنند زندگی خود را دوستدار محیط زیست کنند. همانطور که میدانید همه UPVC استاندارد و اصولی ساخته نمی شوند؛ پس اگر UPVC انتخابی حاوی مقادیر نامتعارفی از رنگدانه‌ها و عوامل پلاستیک‌کننده باشد، ممکن است در آینده در خطر زرد شدن باشد.

به طور کلی، اگر بخواهیم علمی تر زرد شدن پروفیل را بررسی کنیم؛ باید بگوییم که در تولید و کاربرد پروفیل های  UPVC واکنش حرارتی-فتواکسیداسیون رخ می دهد. در اثر گرما و فشار، ماکرومولکول های پلیمری توسط رطوبت، اسید، قلیایی،  سایر ناخالصی ها و هوا اکسید می گردند و وزن مولکولی کاهش می یابد و درشت مولکول ها اکسید می شوند.  به این نوع تغییرات ساختاری شیمیایی، تخریب می گویند و بارز ترین تجلی آن زرد شدن سطح، از بین رفتن تدریجی درخشندگی و حتی خاکستری شدن آن است.

 

برای استعلام قیمت پروفیل GOLD PVC با ما تماس بگیرید .

عوامل موثر در تغییر رنگ مواد پروفیل پنجره  UPVC

  1. زمان و روش ساخت

پنجره های UPVC  قدیمی (آنهایی که بیش از ده سال پیش ساخته شده اند) معمولاً سفید رنگ و یا با چند میلی متر پلاستیک رنگی چسبانده شده به سطح تولید می شدند. رنگ این پنجره‌ها به سرعت محو می‌شوند زیرا لایه بالایی پلاستیک در مواجهه با اشعه ماوراء بنفش تجزیه می شد.

 

علت تغییر رنگ برخی از پروفیل های UPVC

پنجره‌های UPVC رنگی جدیدتر معمولاً با روکش لمینت ساخته می‌شوند یا اینکه رنگ در پروفیل  UPVC نفوذ داده می‌شود. این روش ها باعث می شود رنگ پنجره ها را در برابر محو شدن و تغییر بسیار مقاوم باشد. با این حال، از آنجایی که هیچ رنگی تا ابد ثابت نیست، محو شدن اتفاق می افتد ولی بسیار نامحسوس و در طی در طول پانزده تا سی سال، که این بستگی به کیفیت UPVC و تولید دارد.

  1. رابطه بین ساختار مولکولی UPVC و رنگ

از آنجا که رزین UPVC نوعی پلاستیک حساس به حرارت است، پایداری نور آن نیز ضعیف است. تحت تاثیر گرما و نور، زنجیره منشعب شده تحت واکنش de-HCI و مولکول‌های ساختار پلی‌ن قرار می‌گیرد. با کوچکترین انحراف رنگی، کلرید هیدروژن ابتدا با مواد واکنش دهنده اسیدی بالقوه اطراف واکنش می دهد و پیوند دوگانه مزدوج آن به یک موقعیت فعال جدید در زنجیره مولکولی UPVC تبدیل می شود. پس از وارد شدن توسط نور به UPVC  رادیکال های آزاد ماکرومولکولی، که موقعیت اکسید شدن را فراهم میکنند، زیاد می شوند و در نتیجه تغییر رنگ رخ می دهد.

مقدار معینی از اجزای با وزن مولکولی کم در رزین UPVC وجود دارد که باعث کاهش پایداری حرارتی پلیمر می شود. مکانیسم تجزیه UPVC شامل مکانیسم رادیکال آزاد، مکانیسم یون، مکانیسم تک مولکولی و غیره است. علاوه بر تثبیت کننده های تجزیه UPVC، تغییر رنگ ممکن است تحت تأثیر کیفیت خود رزین UPVCباشد، و اینکه آیا آغازگر باقیمانده زیاد است یا خیر.

 

  1. ناخالصی

اگر ناخالصی های خاصی در پلیمر وجود داشته باشد، مانند آغازگرها، کاتالیزورها، اسیدها، مواد قلیایی اضافه شده در فرآیند پلیمریزاسیون و غیره، که نتوان آنها را به طور کامل حذف کرد، یا این که آب، در حین ذخیره سازی و حمل و نقل جذب پروفیل شود، پایداری پلیمر کاهش می یابد.

 از آنجایی که این مواد می توانند باعث واکنش های تخریب یون مولکولی شوند، در سیستم های PVC+CPE با پایداری ضعیف، با افزایش میزان تثبیت کننده میتوان، مشکل زرد شدن برخی از پروفیل ها را برطرف کرد.

  1. آب و هوا

هنگامی که پروفیل UPVC در معرض عوامل مخرب در محیط طبیعی قرار می گیرد، کلرید می شود، جزء کربنات کلسیم اصلی به یک جزء جدید کلرید کلسیم تبدیل می شود، این باعث میشود که در لایه های محصول تخریب اکسیداتیو پراکنده شود و مکان های جذب آب بالقوه را تشکیل دهد که یکی از دلایل تغییر رنگ یا زرد شدن پروفیل ها در فضای باز است .

سمباده و مایع سفید کننده برای از بین بردن زردی و تغییر رنگ پروفیل های UPVC پیشنهاد نمی شود.

راه حل جلوگیری از تغییر رنگ

 اقدامات زیر باعث جلوگیری از تجزیه UPVC به درجات مختلف و کاهش ناهماهنگی رنگ در پردازش پروفیل می شود:

(1)  با کاهش دمای پردازش، رنگ سفید تری به دست می آید.

 (2) اضافه کردن نمک سرب در تثبیت کننده کامپوزیت اثر خاصی در حفظ رنگ ندارد.

(3) افزودن تثبیت کننده های ساده با ید به همراه فیلر های اصلی سفید کننده یا فیلر با سفیدی بالا برای افزایش سریع اثر دی اکسید تیتانیوم توصیه می شود.

(4) بهتر است دی اکسید تیتانیوم و مقدار متوسطی روان کننده داخلی را پروفیل های UPVC اضافه کنید. عموماً اعتقاد بر این است که مواد کم مولکولی اثر روان کننده روی پلیمرها دارند. یکی از مکانیسم ها این است که، برهمکنش بین ماکرومولکول ها و مولکول های کوچک، جایگزین برهمکنش بین درشت مولکول ها می شود که حرکت بخش های ماکرومولکولی را بسیار آسان می کند.

(5) در هنگام تولید، از لامپ فرابنفش بر روی پروفیل، به مدت 12 ساعت استفاده شود و بدون شک لازم است که تست قرار گرفتن در معرض آب و هوای طبیعی و تست پیری محصول را به موقع انجام گیرد تا فرمول به محصولی با مقاومت عالی در برابر آب و هوا عرضه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *