مقالات

علت بخارگرفتگی پنجره دوجداره چیست؟

علت بخارگرفتگی پنجره دوجداره چیست؟

شیشه دوجداره با مهر و موم کردن دو شیشه به پروفیل و پر کردن فضای بین آنها پر از گاز (آرگون، زنون یا کریپتون)، برای ایجاد یک مانع عایق، ساخته می شود. اگر عایق بین دو جداره از کار بیفتد، رطوبت می تواند وارد واحد دوجداره شود، و باعث میعان و در نهایت بخار گرفتگی پنجره شود. میعان یا بخار گرفتگی، در شیشه های دوجداره می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. در موارد شدید، کپک سیاه می‌تواند روی قاب پنجره و دیواره ایجاد شود. هاگ های این کپک می توانند منجر به مشکلات تنفسی شوند. علاوه بر این نبود عایق بندی و آب بندی درست باعث میشود در طولانی مدت پروفیل نیز آسیب ببیند.

هدف این مقاله پرداختن به علل اصلی میعان و توضیح راه حل هایی است که می تواند به شما در جلوگیری از آن یا ریشه کن کردن آن کمک کند.

میعان چیست؟

چگالش تبدیل یک بخار یا گاز به مایع است. زمانی اتفاق می‌افتد که دمای یک جسم (مانند یک شیشه) کمتر از دمایی باشد که هوا برای رسیدن به اشباع باید خنک شود، که به عنوان «نقطه شبنم» شناخته می‌شود.

“نقطه شبنم” بسته به مقدار آب (رطوبت) در جو متفاوت است. این بدان معناست که در صورت وجود رطوبت، میعان همچنان می تواند در دماهای بالاتر رخ دهد. در هوای سرد، حتی اگر رطوبت نسبتاً کمی وجود داشته باشد، میعان اتفاق می افتد.

 

 برای استعلام قیمت پروفیل واناوین با ما تماس بگیرید .

انواع بخار گرفتگی

بخار از بیرون شیشه باشد

اگر از بیرون شیشه دوجداره خود میعان دوجداره را مشاهده کردید، این یک شاخص کلیدی است که نشان می دهد شیشه دوجداره شما کاملاً خوب عمل می کند و بازده انرژی بالایی دارد. این حالت نشان میدهد، گرمای داخل خانه حفظ شده و در عین حال هوای سرد طرف دیگر پنجره باقی مانده است.

بخار در داخل شیشه باشد

اگر در داخل پنجره های خود تراکم و رطوبت را دیدید، به این معنی نیست که مشکلی در شیشه دوجداره شما وجود دارد، بلکه تهویه هوا و رطوبت در خانه ضعیف شده است. این مشکل وقتی پیش می آید که برای مثال، لباس‌های خیس را داخل خانه پهن کرده باشید یا دوش گرفته‌ باشید.

برای حل این مشکل یک پنجره را کمی باز کنید یا یک تهویه کننده هوا را روشن کنید تا جریان هوا در خانه افزایش یابد و هوای گرم خارج شود، در نهایت تراکم و تجمع رطوبت در خانه به حداقل می رسد.

 

بخار بین دو شیشه ایجاد می شود

اگر بخار بین دو صفحه شیشه ای مشاهده کردید، این یک نشانه مهم است که شیشه دوجداره آنطور که باید کار نمی کند و این باعث نگرانی است. دلیل این مشکل می تواند خراب شدن درزگیر پنجره باشد؛ در این حالت هوای سرد از پنجره اول، به راحتی عبور می کند و در پنجره دوم متوقف شود. در واقع این پنجره دیگر تک جداره محسوب میشود. بنابراین بهتر است این موضوع را در اسرع وقت توسط تعمیرکاران شیشه دوجداره بررسی و رفع کنید.

 

میعان دلیل بخار گرفتگی پنجره هاست.

 

دلایل اصلی از کار افتادن عایق پنجره دوجداره

ساییدگی و پارگی: دلایل مختلفی برای از کار افتادن عایق وجود دارد، اما عمدتاً به دلیل گذر زمان یا ساییدگی است. در پنجره های قدیمی یا با کیفیت پایین تر، چسب درزگیر مورد استفاده برای عایق بندی (که گاهی فقط یک نوار لاستیک است) ممکن است بی کیفیت باشد یا به مرور زمان شل شود. اگر زیر شیشه ای و درزگیری که قرار است شیشه را در قاب نگه دارد خراب شود، رطوبت و آب می تواند وارد قاب شود.

 همچنین با افزایش و کاهش دما در داخل و خارج از خانه، گاز داخل واحد دوجداره منبسط و منقبض می شود، و فشاری بر روی آب بندی وارد می کند. این مسئله به مرور زمان باعث ضعیف شدن و شکستن عایق می شود. پس از شکسته شدن، فرآیند انبساط و انقباض مداوم به رطوبت اجازه می دهد تا به تدریج بین شیشه ها بیاید و بخارگرفتگی شود.

اسپیسر: یکی دیگر از دلایلی که ممکن است در شیشه های دو جداره میعانات را مشاهده کنید، به دلیل نقص در نوار “Spacer” است. اکثر پنجره‌های دوجداره در حال حاضر دارای یک «فاصله‌دهنده» در بین دو جداره شیشه‌ای هستند؛ که مملو از ماده خشک‌کننده است، ماده‌ای بسیار جذب‌کننده که هرگونه رطوبت را در فضای خالی بین شیشه ها جذب میکند. اگر حتی کوچکترین نقصی در عایق بندی وجود داشته باشد، این ماده خشک کننده می تواند به سرعت هر هوای مرطوب یا آبی که وارد شود را جذب کند. هنگامی که این ماده توانایی خشک کنندگی اش را از دست دهد یا اشباع شود، رطوبت به صورت میعان یا بخار گرفتگی ظاهر می شود.

 

نصب ضعیف: پنجره های دو جداره که به درستی نصب نشده اند، ممکن است به رطوبت اجازه نفوذ دهند، که در نهایت میعان اتفاق بی افتد.

مواد شیمیایی تمیز کننده: استفاده از حلال‌های قوی و مواد شیمیایی قدرتمند برای تمیز کردن پنجره‌ها و اطراف آن می‌تواند به مرور زمان باعث خراب شدن درزگیر شود. که این احتمال بخار گرفتن پنجره ها را افزایش می دهد؛ زیرا رطوبت می تواند به داخل واحد نفوذ کند.

 

آسیب بخار گرفتگی به پروفیل میتواند به تعویض کل واحد وادارتان کند.

 

نحوه جلوگیری از بخارگرفتگی شیشه های دوجداره

ظهور بخار در شیشه های دوجداره هم آزاردهنده و هم آسیب زا است. متاسفانه، این بدان معناست که گرما (که هزینه آن را می پردازید) از خانه شما فرار می کند. اگر در بین دو شیشه شیشه تراکم، رطوبت یا مقدار زیادی آب مشاهده می کنید، احتمالاً آب بندی کاملاً از بین رفته است. برای رفع این مشکل  دو راه‌حل اصلی عبارتند از تعمیر یا جایگزینی.

در صورتی که به موقع متوجه مشکل شوید و با تعمیرکار تماس بگیرید؛ می توانید با تعمیر عایق بین شیشه ای این مشکل را حل کنید. هرچند تنها راه برای تضمین عدم تکرار چنین مشکلی، تعویض کل واحد پنجره با یک واحد جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *