مقالات

نحوه نصب پنجره ریلی یا کشویی

نصب پنجره ریلی

پنجره کشویی پنجره ای است که با لغزش افقی در امتداد مسیر بالا و پایین در قاب پنجره باز می شود؛ یک پنجره کشویی دارای یک صفحه شیشه ای ثابت و یک لنگه بازشو است که برای باز کردن به چپ یا راست می لغزد. پنجره‌های کشویی اغلب در مکان هایی به کار میروند که دید بدون مانع از فضای باز می خواهیم، جایی که حداکثر تهویه مورد نیاز است و در مکان هایی که فضا برای بازشو محدود می باشد. پنجره های کشویی با سر خوردن روی یک مسیر، نیازی به فضای اضافی برای کار ندارند.
از آنجایی که این پنجره ها به راحتی باز و بسته می شوند، معمولاً در مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است، مانند بالای سینک آشپزخانه یافت می‌شوند. آنها همچنین برای دهانه هایی که عرض آنها بیشتر از ارتفاع است ایده آل هستندد.
پنجره‌های کشویی دسترسی آسان و کنترل‌شده به هوای تازه

ویژگی های پنجره های کشویی

از پنجره های کشویی برای دسترسی به نماهای بدون مانع و داشتن نور طبیعی فراوان و چشم اندازی وسیع از محیط اطراف؛ در دهانه هایی استفاده می کنند که عرض بیشتری نسبت به ارتفاع داشته باشند. باز و بسته کردن یک پنجره کشویی بسیار ساده است و تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارد. البته در و پنجره کشویی در طول زمان ممکن است فرسوده شود و عملکرد را تحت تاثیر قرار دهد پس باید در فاصله های زمانی مشخص تمیز گردیده و رگلاژ شوند.
بر خلاف پنجره های لولایی که تمیز کردن آسانی دارند؛ برای پنجره های کشویی حتما لنگه ها را باید از قاب بیرون اورد و تمیز کرد. همچنین گاهی اوقات آب باران در ریل ها جمع می شود که می تواند منجر زنگ زدگی یا مشکلات دیگر برای پنجره شود. برای جلوگیری از این مشکل حتما پنجره های کشویی خریداری کنید که دارای سوراخ های زهکشی مناسب هستند.
به طور کلی در بحث عایق بندی در و پنجره های کشویی عملکردی پایین تر از پنجره های لولایی دارند. البته مدل های مختلفی از پنجره کشویی وجود دارد که بعضی از آنها عایق بندی فوق العاده ای دارند.

انواع پنجره کشویی

پنجره های کشویی به دو دسته کلی تک ریل و چند ریل تقسیم می شوند اما مدل های پنجره کشویی شامل لیفت اند اسلاید، آکاردئونی و فولکس واگنی است. مدل لیفت اند اسلاید عایق بندی بسیار کارآمدی دارد و باز و بسته کردن آن به راحتی و با فشار فقط یک انگشت انجام میگیرد. باز و بسته شدن مدل لیفت اند اسلاید توسط یک سیستم بالابر قفل شونده صورت میگیرد.
پنجره آکاردئونی همانطور که از اسمش پیداست مانند یک دستگاه آکاردئونی باز و بسته میشود. به این پنجره تاشونده نیز گفته میشود. از پنجره آکاردئونی زمانی استفاده میکنیم که میخواهیم بیشترین استفاده را از فضای دهانه داشته باشیم.
پنجره فولکس واگنی اسم خود را از مدل ون فولکس واگن گرفته است. باز و بسته شدن این مدل به این صورت است که قاب پنجره چند سانتی به سمت بیرون رفته و سپس روی ریل لغزیده و باز می شود.
پنجره کشویی با عایق بندی استاندارد، بهره‌وری انرژی عالی ارائه می‌دهند.

متریال های مختلف برای ساخت پنجره های کشویی

پنجره های کشویی معمولا از آلومینیوم و UPVC ساخته میشود. آلومینیوم با ظاهر ظریفی که دارد زیبایی خاصی به فضا می دهد اما به دلیل رسانای گرما بودن گزینه خوبی برای استفاده در مناطق سرد نیست. البته آلومینیوم به دلیل استحکامی که در عین سبک بودن دارد برای مدل های مختلفی از پنجره های کشویی به کار میرود برای مثال پنجره لیفت اند اسلاید فقط با پروفیل آلومینیوم ساخته می شود.
پنجره های UPVC رقیب سرسخت آلومینیوم محسوب می شوند زیرا در عین زیبایی و تنوع طرح و رنگ، عایق گرمایی بسیار خوبی نیز هستند و نسبت به همتا های آلومینیومی خود از قیمت مناسب تری نیز برخوردارند. همچنین UPVC ماده بسیار مقاوم در برابر دما و رطوبت است و عمر مفید آن طولانی خواهد داشت. یکی از برترین تولید کننده های UPVC در کشور شرکت تکنما پی وی سی است که پروفیل های خود را تحت برند های واناوین، گلد یو پی وی سی و رویال وین ارائه میکند.
اگر در نصب پنجره تخصص و تجربه ندارید حتما از یک تیم حرفه ای برای نصب کمک بگیرید.

نصب و راه اندازی پنجره کشویی

مرحله 1.
برای شروع دهانه پنجره را اندازه بگیرید و پنجره را سفارش دهید. اندازه دهانه باید 20 میلی متر عریض تر و 30 میلی متر طویل تر از پروفیل باشد تا امکان نصب را فراهم کند. عمق کلی پروفیل باید با نوع روکشی که در آن نصب می شود مطابقت داشته باشد.

گام 2.
پس از دریافت پنجره‌های جدید، بررسی کنید که ابعاد آن‌ها درست باشد. به طور معمول، در یک پنجره کشویی افقی، لنگه بازشو با باز کردن کامل پنجره، سپس بلند کردن پنل به سمت بالا و کشیدن قسمت پایین به سمت بیرون برداشته می شود. سپس نوار عمودی که پنل ثابت را در داخل نگه می دارد با ضربه زدن دقیق آن به سمت دهانه پنجره یا دور شدن از پانل ثابت برداشته می شود. این میله ممکن است توسط یک پیچ نگه داشته شود، بنابراین اگر وجود دارد آن را بردارید. سپس پنل ثابت را به سمت دهانه بلغزانید و باید مانند پانل متحرک بلند شود.

مرحله 3.
در مرحله بعد، یک نوار چوبی در آستانه پنجره قرار دهید تا به آستانه پنجره جدید یک سطح صاف و پیوسته برای استراحت بدهد. یک ماده خوب برای این تخته سه لا است که در یک نوار باریک بریده شده است. این نوار آستانه نصب شده است تا اطمینان حاصل شود که آستانه پنجره جدید دارای سطح مناسبی برای استراحت است تا احتمال افتادگی را از بین ببرد.
این نوار باید حداقل به ضخامت فاصله بین آستانه و بالاترین نقطه قاب موجود باشد، اما بیش از 1/4 اینچ ضخامت نداشته باشد. همچنین، نوار نمی تواند پهن تر از قسمتی از پنجره جایگزین باشد که فراتر از آن امتداد دارد. دلیل این امر این است که پنجره جدید روی نوار آستانه می نشیند نه بر روی قاب موجود و اینکه طاقچه نوار تداخلی با تریم داخلی که بعداً اعمال خواهید کرد
مرحله 4.
نقاط بلند در گچ بری برداشته می شود تا پنجره هم سطح با دیوار شود.
مرحله 5.
یک درزگیر با کیفیت بالا روی نوار آستانه و سطح بیرونی قاب موجود اعمال می شود تا از هرگونه نشتی جلوگیری شود. اطمینان حاصل کنید که این یک درزگیر قابل رنگ آمیزی و ترجیحاً سیلیکونیزه شده باشد.
مرحله 6.
اکنون پنجره برای قرارگیری نهایی آماده است. در این مرحله به کمک نیاز دارید تا یک نفر بتواند پنجره را در جای خود نگه دارد در حالی که فرد دیگر به مرحله بعد ادامه می دهد.
مرحله 7.
اطمینان حاصل کنید که پنجره از منظر داخلی نسبتاً در مرکز قرار دارد و از کسی بخواهید که پنجره را محکم به سمت بیرون خانه فشار دهد. سوراخ‌ها باید از قاب رد شده و در هر طرف حدود 4 اینچ از بالا و پایین سوراخ می‌شود و پنجره با 4 پیچ با پوشش‌های لولایی محکم می‌شود.
پیچ های خود را در مسیر داخلی جایی که لنگه بازشو قرار دارد، قرار دهید. هرگز پیچ را در پایین یا آستانه پنجره قرار ندهید، فقط در طرفین آن. پیچ ها باید به قدری محکم باشند که پنجره را در جای خود نگه دارد. پیچی که خیلی سفت است می‌تواند پنجره را مخدوش کند، بنابراین همیشه هنگام ورود پیچ به چارچوب نگاه کنید و ببینید که قاب چه زمانی حرکت می‌کند. یک قانون کلی خوب این است که پیچ‌ها را تا جایی که فقط پوشش پیچ لولایی را محکم نگه می‌دارند، سفت کنید و نه بیشتر، زیرا زمانی که درزگیر خشک می‌شود، پنجره را محکم در جای خود نگه می‌دارد.
مرحله 8.
اکنون که پنجره را در دهانه محکم کرده اید، بررسی کنید که هنگام بسته شدن پنجره تا چه حد تراز شده است. گاهی اوقات شکاف ناهموار است و می توان با پیچ آن را اصلاح کرد. ابتدا مشخص کنید که پنجره باید در کدام جهت حرکت کند. در این حالت، بالا باید به سمت راست و پایین باید به سمت چپ برود، بنابراین ابتدا پیچ‌های بالا و پایین را که مخالف جهتی هستند که می‌خواهید پنجره را حرکت دهید، باز کنید. به عبارت دیگر بالا سمت چپ و پایین سمت راست را شل کنید. حالا پیچ‌ها را در گوشه‌هایی که می‌خواهید پنجره به سمت آن حرکت کند، ببندید.
در حالی که شکاف را بررسی می کنید، پیچ ها را در هر گوشه تنظیم کنید. مراقب باشید که هیچ یک از پیچ ها را خیلی محکم نکشید زیرا ممکن است به پنجره آسیب برساند. وقتی شکاف از بالا به پایین یکنواخت است (یا تا جایی که می توانید آن را نزدیک کنید)، پیچ های شل را دوباره ببندید و مراقب باشید که پیچ ها کشیده نشوند.
مرحله 9.
در نهایت قاب به پایان می رسد تا مطمئن شوید که هیچ شکافی وجود ندارد و ظاهری کامل به آن می دهد. درزگیر را به طور یکنواخت بمالید و با صاف کردن آن با انگشت آن را تمام کنید. برای این کار آب و پارچه ای در دست داشته باشید زیرا ممکن است کمی کثیف شود.همیشه 2 یا چند روزنه در درزگیر در پایین بگذارید تا رطوبت هوا خارج شود. این گام مهمی در جهت کاهش خطر تجمع آب در ریل ها است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *