مقالات, پنجره UPVC

انواع لاستیک درزگیر پنجره دوجداره

لاستیک درزگیر پنجره

 

لاستیک درزگیر پنجره دوجداره  بخش مهمی از پنجره است که در کارایی آن تاثیر میگذارد. برای اطمینان از عدم نفوذ هوا، جلوگیری از ورود آب و بخار گرفتگی بین جدارهای شیشه؛ قاب‌ها یا لنگه های یک پنجره دوجداره باید با نوع خاصی از درزگیر لاستیکی تجهیز شوند.

یک درزگیر لاستیکی برای محکم کردن دو شیشه در کنار هم استفاده می شود و هنگامی که پنجره در موقعیت بسته قرار دارد یک مانع نفوذ پذیر هوا ایجاد می کند. انواع مختلفی از مهر و موم لاستیکی موجود است که بسته به نقش و محیط مورد نظر، نوع و ترکیب آنها متفاوت است، در این جه چند نوع آن ها را بررسی میکنیم.

لاستیک آب بندی فوم پی وی سی به راحتی نصب می شود

درزگیر سیلیکونی

رایج ترین نوع آب بندی لاستیکی دو جداره از درزگیر مبتنی بر سیلیکون ساخته می شود. این یک درزگیر چند منظوره است که با انعطاف پذیر بالا و طول عمر طولانی طراحی شده است. این درزگیر در برابر ترک خوردگی، سایش و اکثر مواد شیمیایی مقاوم است، در حالی که چسبندگی خوبی به بیشتر بسترها می دهد و برای استفاده در قاب پنجره ها ایده آل است. انعطاف‌پذیری و خواص عایق بودن سیلیکون، آن را به انتخابی محبوب برای استفاده در کاربردهای مختلف، از جمله لعاب‌سازی، قاب‌بندی و رفع آب و هوا تبدیل می‌کند.

ویژگی های درزگیر سیلیکونی

لاستیک سیلیکونی نوعی الاستومر است که از شبکه ای از اتم های سیلیکون و اکسیژن متناوب تشکیل شده است. این ماده محبوب برای کاربردهای آب بندی و عایق کاری در صنایع خودروسازی، هوافضا و پزشکی است.  لاستیک سیلیکونی ضد آب و مقاوم در برابر اسید و قلیایی است، که آن را برای استفاده در انواع مختلف کاربردهای مهندسی که در آن مقاومت در برابر محیط های خشن مورد نیاز است، ایده آل می کند.

 این ماده همچنین آتش گیر نیست و یک انتخاب ایمن و مقرون به صرفه محسوب می شود. علاوه بر آب، لاستیک سیلیکونی در برابر ازن، اشعه خورشید و اشعه ماوراء بنفش و همچنین بیشتر روغن ها، چربی ها، کتون ها و الکل ها نیز مقاوم است. این ترکیب از خواص آن را برای استفاده در طیف وسیعی از صنایع مناسب می کند.

یکی از مهم ترین ویژگی های لاستیک آب بندی بوتیل دوام آن است.

درزگیر لاستیکی بوتیل

درزگیرهای لاستیکی بوتیل نیز در کاربردهای شیشه دوجداره محبوب هستند. لاستیک بوتیل یک ماده الاستومری است که نرم تر و انعطاف پذیرتر از درزگیر سیلیکون است. بوتیل در برابر تشعشعات فرابنفش و اکثر مواد شیمیایی مقاوم است، بنابراین برای پنجره‌هایی که در مناطقی که در معرض نور شدید خورشید و رطوبت بالا قرار دارند، گزینه مطلوبی است. همچنین در ساخت لاستیک‌های ضد آب و هوا، واشر، قاب پنجره‌ها و درزگیرها استفاده می‌شود.

ویژگی های درزگیر لاستیکی بوتیل

لاستیک آب بندی بوتیل نوع منحصر به فردی از لاستیک است که دارای ویژگی های مفید متنوعی می باشد.  لاستیک بوتیل که از لاستیک کلردار ایزوبوتیلن- ایزوپرن تشکیل شده است، دوام بسیار خوبی دارد و در برابر ازن، اکسیداسیون و غیره مقاوم است. به این معنی که می تواند خواص فیزیکی خود را حفظ کند و هدف مورد نظر خود را در مدت زمان طولانی بدون خراب شدن انجام دهد.

 

لاستیک بوتیل همچنین به دلیل قابلیت چسبندگی عالی خود شناخته شده است و به اکثر سطوح از جمله فلز، بتن، چوب و سایر سطوح به خوبی می چسبد. در نهایت، لاستیک بوتیل دارای خواص عالی مقاومت در برابر حرارت است. لاستیک بوتیل تا 250 درجه فارنهایت را تحمل می کند و برای کاربردهایی که ممکن است نیاز به قرار گرفتن در معرض دماهای بالاتر باشد، ایده آل است.

 

درزگیر EPDM

درزگیر EPDM نوع دیگری از درزگیر لاستیکی است که برای قاب های پنجره دو جداره استفاده می شود. این درزگیر ها دارای طیف گسترده ای از خواص هستند که آنها را برای کاربردهای مختلف از جمله سقف، آب بندی، قاب بندی و لعاب مناسب می کند. از نظر انعطاف پذیری، چسبندگی و دوام نسبت به لاستیک بوتیل برتری دارند و در برابر ازن، رطوبت، نور خورشید و درجه حرارت شدید مقاوم هستند.

ویژگی های درزگیر EPDM

لاستیک آب بندی EPDM نوعی الاستومر از خانواده لاستیک های اتیلن و پروپیلن است. این یک ماده بادوام و دارای استحکام کششی عالی است. علاوه بر این، لاستیک دارای مقاومت دمایی است و می تواند دماهای بین -50 درجه سانتیگراد تا +150 درجه سانتیگراد را بدون تاثیر قابل توجهی بر ویژگی های فیزیکی آن تحمل کند.

لاستیک EPDM همچنین در برابر انواع روغن ها، حلال ها و اسیدهای رایج بسیار مقاوم است. علاوه بر این، EPDM به دلیل عایق رطوبتی بودن بسیار محبوب است. مواد لاستیکی آن از یک ساختار سلول بسته تشکیل شده است که هیچ رطوبتی را جذب نمی کند. این بدان معنی است که این لاستیک ضد آب برای سال های طولانی عملکرد خود را حفظ می کند. این لاستیک می تواند انتقال صدا و نشت هوا را کاهش دهد و آن را به گزینه ای ایده آل برای آب بندی درب و پنجره تبدیل می کند.

در نهایت، درزگیرهای فوم پی وی سی در ساخت پنجره های دوجداره کاربرد فراوانی دارند.

لاستیک درزگیر پنجرهدرزگیرهای فوم پی وی سی

درزگیرهای فوم پی وی سی یک جایگزین مقرون به صرفه برای سایر انواع آب بندی لاستیکی هستند و برای جذب صدا، کاهش انتقال حرارت و ایجاد عایق طراحی شده اند. آنها در برابر اشعه ماوراء بنفش، رطوبت و تغییرات دما مقاوم هستند و ضربه گیرهای قدرتمندی هستند که آنها را برای استفاده در کاربردهایی که نیاز به سطوح بالای عایق صدا دارند ایده آل می کند.

ویژگی های درزگیرهای فوم پی وی سی

لاستیک آب بندی فوم پی وی سی با مخلوط کردن رزین پی وی سی خشک و پودر شده با مقدار کمی نرم کننده و سایر مواد افزودنی از جمله عوامل دمنده فیزیکی، رنگدانه ها و تثبیت کننده ها تولید می شود. سپس مواد فوم پی وی سی اکسترود می شود و می توان آن را در ورقه های نازک نورد کرد یا به شکل واشر، لوله، شلنگ و اشکال دیگر برش داد. فوم پی وی سی به دلیل وزن سبک و انعطاف پذیری فوق العاده اش شناخته شده است که به آن اجازه می دهد به راحتی برای انواع نیازهای کاربردی خاص برش داده و قالب گیری شود.

این لاستیک فوم پی وی سی پلاستیکی شده به دلیل ساختار سلولی آن که از سلول های بسته با فاصله مساوی تشکیل شده است، برای آب بندی بسیار مناسب است. و همچنین با به دام انداختن هوا، این ماده به عنوان یک ماده عایق حرارتی و صوتی عالی عمل می کند. علاوه بر این، درزگیرهای فوم پی وی سی  در دماهای بین -40 تا 158 درجه فارنهایت عملکرد خوبی دارند.

یکی دیگر از مزایای اصلی این ماده مقاومت شیمیایی آن است. لاستیک آب بندی فوم پی وی سی در برابر اسیدها، قلیاها و سایر مواد شیمیایی خشن بسیار مقاوم است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *