مقالات

پنجره رفلکس یا آینه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد

پنجره رفلکس یا آینه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد

پنجره رفلکس که مجهز به شیشه آینه‌ای یا همان شیشه رفلکس است دارای ویژگی‌هایی است که مورد پسند بسیاری از کاربران می‌باشد.
این نوع شیشه ترکیبی از چند نوع فلز است و این تغییرات خواص منحصر به فرد شیشه را رقم می‌زنند. شیشه به دلیل تنوع رنگ و مزیت‌هایی که دارد در بازار فروش طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.

اما این مزیت و ویژگی‌ها چه چیزهایی هستند که در این مقاله قصد داریم به این موارد بپردازیم. عناوین اصلی مقاله:

  • پنجره رفلکس چیست
  • ویژگی پنجره آینه‌ای
  • مزیت پنجره رفلکس
  • کاربردهای پنجره آینه‌ای

پنجره رفلکس چیست

پنجره رفلکس که مجهز به شیشه رفلکس است یک خصوصیت بارز دارد و آن این است که یک لایه بازتابنده نور خورشید دارد. این لایه موجب می‌شود که درجه حرارات نور خورشید و همچنین تابش آن بسیار کاهش یابد. پس وقتی در طول روز از بیرون پنجره به آن نگاه می‌کنید مثل یک آینه تصویر شما و محیط اطرافتان را نشان خواهد داد. و البته بالعکس به هنگام شب از داخل خانه می‌توان به پنجره آینه‌ای نگاه کرد و تصویر خود را رویت کنید.

این نوع شیشه دارای تنوع طرح و رنگ است و همین موضوع موجب جذب بیشتر این آینه و استفاده از آن در ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری شده است. در طول مقاله از ویژگی و مزیت آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

ویژگی پنجره آینه‌ای

برخی از ویژگی‌های پنجره‌ای آینه‌ای عبارتند از:

زیبایی و جذابیت بصری

ظاهر پنجره رفلکس به دلیل بارتاب نور و ایجاد تصویر افراد مجذوب کننده است. از طرفی طرح و رنگ‌های متنوعی را به خود اختصاص می‌دهد که مورد پسند بیشتر کاربران با اهداف متنوع می‌باشد.

حفظ امینت و حریم خصوصی

با توجه به ساختار فیزیکی آینه و عدم رویت داخل خانه یا ساختمان موجب ایجاد امنیت و حفظ حریم خصوصی شده است. این ویژگی برای اکثر افراد در واقع یک مزیت است که می‌تواند به نوعی جهت امنیت خانه محسوب شود.

بهترین برای پوشش ساختمان

از این نوع شیشه می‌توان برای بخش‌های مختلف ساختمان از جمله پنجره‌ها استفاده کرد. چون نور را از خود عبور می‌دهد، در تنظیم میزان حرارت و گرما مخصوصا در روزهای تابستانی موثر است. و موجب می‌شود اثر وسایل سرمایش در این فصل چند برابر شود.

مزیت‌های پنجره رفلکس

پنجره رفلکس یا آینه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد

پنجره رفلکس یا آینه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد

وجود پنجره رفلکس در یک آپارتمان مسکونی یا اداری با مزیت‌های زیادی همراه است.

برخی از این مزیت‌ها عبارتند از:

  • مانع از گرم شدن بیش از اندازه می‌شود چرا که بخش زیادی از نور خورشید را بازتاب می‌دهد
  • قابلیت استفاده برای موارد متعددی که در بخش کاربردها حتما توضیح داده خواهد شد
  • پنجره رفلکس به مانند شیشه‌های دیگر دو جداره و تک جداره است که از این بابت هم قابل توجه است
  • تنوع طرح و رنگ آن تقریبا زیاد است و برای هر نوع ساختمان با هر طراحی و متریالی قابل استفاده است

انواع پنجره رفلکس

پنجره رفلکس انواع گوناگونی دارد که می‌تواند برای هر نوع ساختمانی مناسب باشد. برای همین بهتر است با انواع آن آشنایی داشته باشید. برخی از آن‌ها عبارتند از :

  • نقره‌ای
  • طلایی
  • دودی
  • دوجداره
  • سکوریت
  • طرحدار

پنجره رفلکس نقره‌ای

پنجره رفلکس نقره‌ای بیشتر از دودی و طلایی می‌تواند در بازتاب نور موثر باشد که دقیقا شبیه به خود آینه است که به آن پنجره آینه‌ای هم می‌گویند. برای طراحی برخی از ساختمان‌ها با ویژگی منحصر به فرد مثل استفاده از متریال روشن یا سنگ نمای سفید می‌تواند جذاب باشد.

پنجره رفلکس دودی

این نوع پنجره نسبت به نقره‌ای بازتاب نور کمتری دارد و تاثیراتی که در مورد پنجره آینه‌ای گفتیم در این مورد کمتر است.

پنجره رفلکس طلایی

پنجره رفلکس طلایی برای ساختمان‌هایی که ساختار نمای اصلی آن‌ها از چوب می‌باشد یا رنگ‌هایی مثل کرم یا قهوه‌ای استفاده شده است، بسیار شکیل خواهد بود. در کنار این رنگ بندی اگر قاب پنجره‌ها از UPVC باشد، منظره دل‌انگیزی را ایجاد خواهد کرد.

کاربرد پنجره رفلکس

پنجره آینه‌ای یا همان رفلکس جز پنجره‌هایی است که محدودیت استفاده ندارد. به خاطر جاذبه دید و تنوع رنگی معمولا در هر مکانی قابل استفاده است. در دو دهه اخیر طراحان نما برای استفاده در ساختمان‌های متعدد از آن استفاده کرده‌اند. جذابیت‌های بصری این نوع پنجره خود را بیشتر از مزایای دیگر نشان می‌دهد.

پنجره رفلکس یا آینه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد

پنجره رفلکس یا آینه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد

برخی از کاربردهای پنجره رفلکس عبارتند از:

استفاده در فضاهای داخلی و خارجی

شیشه‌های رفلکس قابلیت استفاده در فضای داخلی و خارجی را دارند. معمولا برای ساختمان‌های تجاری استفاده از پنجره آینه‌ای نمای بسیار وسیع و جذابی را ارائه می‌دهد که برای جذب مشتری می‌تواند به درستی عمل کند.

همچنین در فضای داخلی مثل پارتیشن بندی‌هایی که توسط شیشه‌های دوجداره انجام می‌شود، در همین ساختمان تجاری بسیار کاربردی و مناسب است.

استفاده در فضای داخلی خانه

این نوع پنجره آینه‌ای فقط برای نمای خارجی نیست، برای فضاهای داخلی هم کاملا مناسب است. با توجه به تنوع دکوراسیون داخلی که گاهی سبک مدرن و کلاسیک را ترکیب می‌کنند، استفاده از پنجره رفلکس بسیار چشم‌گیر خواهد بود. تنوع رنگ برای طراحی داخلی خانه بسیار کارآمد هست تا بتوان متناسب با اکسسوری‌های خانه طرح دلخواه خود را انتخاب کرد.

کاربرد در مراکز علمی و رسمی

استفاده از پنجره رفلکس از نوع دودی برای مکان‌های اداری و رسمی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. که مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی – تحقیقاتی، اداره‌های خصوصی و دولتی جز این دسته قرار می‌گیرند.

فرق بین پنجره معمولی و پنجره رفلکس

پنجره معمولی و رفلکس هر کدام ویژگی و کاربرد خود را دارند. اما اگر به دنبال تفاوت بین این دو هستید، فرق اصلی در بازتاب و عدم بازتاب نور می‌باشد. همانطور که ذکر شد پنجره رفلکس یک لایه مخصوص برای بازتاباندن یا همان انعکاس نور را دارد. این بازتاب موجب می‌شود که از بیرون مثل آینه عمل کند و از داخل خانه مثل یک شیشه معمولی است که می‌توان بیرون از پنجره را رویت کرد. که البته در شب این حالت عکس می‌شود.

پنجره معمولی از هر دو طرف به یک شکل مثل یک شیشه شفاف و عادی است و بازتاب نوری در آن اتفاق نمی‌افتد.

نتیجه : پنجره رفلکس

همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم، این نوع پنجره دوجداره موجب بازتابش نور می‌شود. همین خاصیت موجب می‌شود که حرارت و گرمای حاصل از تابش خورشید متعادل‌تر شود. به دلیل همین ویژگی و رنگ‌های متنوعی که دارد، کاربردهای زیادی از آن در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌های مختلف صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *